tisdag 1 juli 2014

Ett matematiskt problem.

De som känner mig eller någon gång känt mig vet att jag alltid älskat och fortfarande till viss grad älskar matematik. Det var mitt favoritämne under hela grundskolan och jag läste Natur på gymnasiet = mer matematik! På universitetet tog min matematiska karriär dock slut. Vi har räknat lite grann, något jag skulle kalla ytterst lite, under ett avsnitt som handlade om biomekanik (hur mycket kraft krävs för att utföra olika rörelser?). Matematiken ger mig så mycket självförtroende. Det är något jag kan. Det är något jag ofta lutar mig tillbaka mot.

Jag har tänkt på en sak. Många bloggar jag läser talar om ordet hälsa och om allt de gör för att bibehålla eller förbättra sin hälsa. Utöver bloggar läser jag böcker om kost, träning och hälsa, artiklar i samma ämneskategori och det jag kommer fram till är att allt handlar om att räkna. Inte konstigt att det blir hetsigt så fort hälsa eller ohälsa kommer på tal.

Man SKA gå 10 000 steg/dag för att vara hälsosam.
Man SKA äta 2000 kalorier/dag för att vara hälsosam.
Man SKA äta 500 gram frukt och/eller grönt per dag för att vara hälsosam.
Man SKA helst äta 0 gram socker, 0 gram gluten, 0 gram laktos för att vara hälsosam.

En för mig matematisk olösbar ekvation. Tror att jag förblir "ohälsosam" och glad i mat :D  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar