torsdag 17 april 2014

En måltid för en.

God Jul, eller kanske glad påsk. Här uppe ligger lite snö kvar vilket gör det svårare att bestämma sig för vad det kan vara.
En sak är säker, dagarna springer ifrån mig och jag hänger inte med. Första "veckan" på denna praktikplatsen är slut. Bara fyra dagar kvar. Galet! Men ska bli skönt att bara vara ledig i några dagar. Planerna för dessa dagar ser ut som följer:
* Hänga i kyrkan, en hel del
* Städa
* Baka och laga mat
* Träna
* Kolla på serier

Eventuellt kanske det slinker ner en och annan godis/kakbit dessutom, det är ju trots allt påsk.

Dagens middag - en måltid för en

Dagens middag blir en påskgul historia, eller det var iaf tanken. På tallriken ligger:

1 bit lax, kryddad med salt, citronpeppar och citron, toppad med fetaost
Fullkornsbulgur kokt i kokosmjölk
En sås som hälldes över bulgur bestående av kokosmjölk och mangocurry krydda.

Förberedelse: koka bulgur enligt anvisning på paketet, förutom den lilla detaljen att vätskan inte är vatten utan kokosmjölk. Varför inte äta till något annat dagen innan? 
Tillagning: Om laxfilén är frusen, lägg den i varmt vatten att tina i några minuter. Lägg den sedan i en form. Krydda laxen och lägg på osten, ställ därefter in i ugnen, jag hade min på 200 grader.
Under tiden som laxen är i ugnen, koka upp kokosmjölk och mangocurry kryddan till en gul sås. Glöm inte smaka på såsen!
När laxen börjar se färdig ut och  osten börjat smälta, ta ut fisken ur ugnen, lägg upp förkokt bulgur runt fisken, häll på såsen och ställ in i ugnen igen. Låt allt bli varmt. Ta ut "tallriken" och ät direkt!

Under tiden som jag skrivit blogginläggen har jag också hunnit äta upp! Galet gott :)
Och jag tror att jag bestämt mig:

GLAD PÅSK!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar