onsdag 9 november 2011

Dragracing

Okej, jag är egentligen ingen som jobbar aktivt för en bättre miljö eller lever som jag lär, men jag bryr mig! Satt och kollade på tv med pappa. Tv4Sport var på och det var bilar som accelererade från 0-ca 300 km i timmen på en sträcka på 400 meter. Och sporten kallas dragracing.

Hur kan en sport som denna vara tillåten? Sporten kommenteras på internet som "världens roligaste och snabbaste motorsport" och jag kan verkligen inte hålla med. Det bara ryker om bilarna och hjulen rullar inte, dem slirar. Pappa sitter i soffan och pratar om hur dessa bilar slukar bränsle, och det enda jag kan tänka på är miljön. Dock har jag nu gjort lite undersökningar och lärt mig att bilarna inte körs på bensin eller olja utan på ett bränsle som kallas Nitro, vilket känns lite lite bättre men fortfarande inte bra.

Jag har läst miljökunskap på gymnasiet. En kurs som varade i ett år, vilket kanske ger en bra grund men inte särskilt mycket mer men jag vet att ökad koldioxidhalt inte är bra för miljön och att partiklar från däck är en bidragande orsak till växthuseffekten. Denna sport utförs i Sverige och det gör mig inte direkt stolt.

Bild tagen från google, publicerad på tv4.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar