tisdag 12 november 2013

Dagens träning 2013-11-12 + något litet om motivation

Dagens träning:
Promenad till och från skolan = 2*45 minuter.

Jag har bestämt mig. Så länge som det är vädermässigt möjligt ska jag gå till och från skolan. Än så länge går det bra. Jag tycker att det är skönt att gå när jag väl gör det men det tar emot att börja, som med så mycket annat. Där kommer motivationen in. Hade det inte funnits någon fördel överhuvudtaget med att gå så hade jag aldrig gjort det. Hade en promenad inneburit konstant smärta under och efter promenaden samt en Sara på extremt dåligt humör före, under och efter promenaden hade det inte varit värt det, hur många som än sa att det "var bra för mig". Om jag däremot en gång känt den där sköna känslan som kan infinna sig efter en promenad, den där känslan av att jag gjort något bra för mig själv genom att gå, känslan av endorfiner som bara sprutar ut genom öronen, då kommer jag kanske att gå igen, för att få känna den känslan igen. Det är inte för intet som endorfinerna kallas för vårt kroppsegna morfin. Det är beroendeframkallande. Men trots att jag mår så bra av promenaden så tar det emot. Inte lika mycket på vägen till skolan, vid 9 tiden när solen precis kikar upp över trätopparna och jag känner dess värme i ryggen, men vid 3-4 tiden, när solen precis gått ner. Jag har precis missat dagens dos av solljus. Men inte desto mindre älskar jag känslan av kall, syrerik luft i lungorna, och sedan är det bara att traska hemåt, för att jag älskar att gå.

Att gå har jag sällan svårt att motivera mig själv till. Det finns helt klart värre saker. Som träningen på gymmet, konditionsträningen på vintern innan isen lagt sig på havet så jag kan åka skidor eller pluggandet. Ja, just nu är pluggandet segt. Nyss tillbaka från en fantastisk praktikperiod och tillbaka stillasittande i skolbänken igen. Arbeten som ska skrivas, kunskap som ska läras in. Nu om någon gång behöver jag något som motiverar mig. Ett tydligt mål att längta efter som förklarar för mig varför jag gör det jag gör. Varför jag sitter med en rapport som skulle varit inne i söndags men som inte blev klar på grund av krånglande internet. Varför jag snart kommer att sitta inne på föreläsningar under dygnets enda ljusa timmar istället för att vara ute och lapa i mig solljus. Mitt mål är nästa praktikperiod till våren. För att få gå ut på den praktiken måste jag bli godkänd på allt som ska göras innan. Och på nästa praktikperiod ska jag åka hem. Jag ska vara hemma hos familjen i 6 veckor.
Det är det som motiverar mig allra mest just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar