måndag 11 november 2013

Hur gjorde man den där fantastiska frukosten?

Tittar igenom senaste blogginlägget(det från i september, när jag var i Kiruna) och tänker, fy vad elak jag var när jag skrev det där frukostreceptet. Massa varmt vatten och sedan massa kallt vatten och massa andra mysko ingredienser. Och sedan när jag beskriver hur jag gör gröten säger jag att de åtta översta ingredienserna hamnar i tallriken och resten i ett glas som smoothie. Hur får jag plats med tolv deciliter vatten i en tallrik? Det är såklart helt tokigt. Här kommer receptet igen, fast lite mer lättförståeligt eventuellt.

*Ctrl + C*, *Ctrl + V*

1 dl boveteflingor
Ca 1 liter kokande vatten.
2 dl kallt vatten
1 krm vaniljpulver
Några drag med kanelburken
1 ägg
1 dl havredryck
1 näve frysta blåbär
1 banan
1 ägg
1,5 nävar fryst bladspenat
1,5 dl havredryck
0,5 cm färsk ingefära

Ingredienslistan är kopierad, för den är det egentligen inget fel på. Felet var förklaringen till hur dessa komponenter förbereddes och blandades samman till en färdig, fantastiskt god, produkt. . 

Gör så här: 
Lägg 1 dl boveteflingor i en tätmaskig sil (de ska helst inte kunna ta sig igenom. Koka upp ca 1 liter vatten och häll över boveteflingorna, igenom silen. Detta för att få bort en geleaktig hinna som annars finns på boveteflingorna som jag har hört kan ge en viss bismak men jag har själv alltid sköljt mina så jag vet inte hur det smakar. Lägg de sköljda boveteflingorna i en gryta tillsammans med 2 dl kallt vatten, 1 krm vaniljpulver (inte vaniljsocker!) och krydda med kanel efter smak. Ställ på spisen och låt koka upp och koka sedan på svag värme tills önskad konsistens (mellan 5-8 minuter kanske...). När gröten är klar, stäng av plattan, knäck i ett ägg och rör runt så att inte ägget stelnar och klumpar sig i gröten. Lägg upp i en djup tallrik, toppa med frusna blåbär och häll på havredryck. 
Under tiden som gröten kokas mixade jag ihop en smoothie på de resterande 5 ingredienserna. Där tror jag inte att det råder några otydligheter, var mest de tolv deciliterna vatten jag kände krävde en förklaring. Smaklig frukost. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar