onsdag 13 november 2013

Träning?

Jag inser när jag skriver om "Dagens träning" att jag måste definiera vad exakt jag räknar till träning.

För vissa skulle inte promenader räknas som träning och kollar jag på de definitioner som jag lärt mig på utbildningen så är det mer någon form av fysisk aktivitet jag sysslar med när jag går och inte fysisk träning. Fysisk aktivitet är enligt SFI (Statens FolkhälsoInstitut) "all kroppsrörelse som är ett resultat av skelettmuskulaturens kontraktion och som resulterar i en ökad energiförbrukning", med andra ord all rörelse som beror på arbetande muskler. När det gäller det där med ökad energiförbrukning tänker jag att SFI endast kan jämföra med stillasittande och då ger minsta lilla muskelarbete ökad energiförbränning. När man räknar upp sysslor som går under fysisk aktivitet brukar promenader, städning och andra vardagssysslor nämnas, saker som vi gör av bara farten, men det är just det som är viktigt, att det är i fart. Det är inte fysisk aktivitet att titta på när den självgående dammsugaren går runt i huset, om du inte väljer att gå efter den vill säga. Fysisk träning däremot hittar jag ingen bra källa på definitionen men som jag lärt mig kräver det ett mål och ett syfte. Det är fysisk aktivitet i strukturerad form där det finns ett mätbart mål uppsatt att jobba mot. Vill jag orka springa en mil på under 60 minuter räcker det inte med 45 minuters promenader till och från skolan utan då måste jag springa, gärna under 60 minuter för att se hur långt jag kommer, eller springa 1 mil och se hur lång tid det tar, för att sedan träna för att förlänga sträckan jag springer på 60 minuter eller förkorta tiden det tar att springa 1 mil. Man blir bra på det man tränar.
Mina promenader är relativt strukturerade, om man tänker sig att jag börjar och slutar ungefär samma tid varje dag och ska göra det 2 gånger/dag, men jag har absolut inget mål med det förutom att ta mig hem. Det är inte så att jag vill kunna gå sträckan hem på 30 minuter istället för 45 minuter (då är det ingen promenad längre, då kommer jag behöva springa) och jag vill inte förlänga och kan inte förkorta sträckan jag ska gå, den är det den är. Så per definition är det inte träning jag sysslar med. (För andra kan dock promenader vara träning, om det finns en förbättringspotential vad gäller sträcka eller tid, om man t.ex. vill orka gå längre innan man stannar eller gå en specifik sträcka snabbare, för att man kan, och tränar på detta genom att just gå som i exemplet ovan).

Det jag kommer räkna till träning under spalten dagens träning är dock: All form av rörelse där jag har ett val att sitta stilla. Promenaden till skolan, istället för stillasittande på bussen. Promenaden till ica, istället för stillasittande på bussen. Styrke-/konditionsträning/pass på gymmet, istället för att sitta stilla på sängen hemma. Styrketräning hemma med kettlebell/andra vikter eller bara med kroppsvikten, istället för att inte träna alls.
Att gå på stan räknas inte, för jag har ingen möjlighet att åka buss på stan så där gör jag inget aktivt val.

Det blev ett långt inlägg men hoppas något klarnade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar